Een project op 7 hoog, naast de Heineken Experience in Amsterdam. Het werkoppervlak is zo’n anderhalve meter breed, er loopt een betonnen neus over de hele lengte en om de twee meter steekt er een pijp uit het beton. Aan de ene kant is er een valbeveiliging van hoge houten schotten en aan de andere kant is er metalen gevelbekleding. “Je kunt je kont niet keren”, zo vat één van de dakdekkers het kernachtig samen. De uitdaging gaat samen met een logistiek avontuur.

Lekkage zoekt avontuurlijke dakdekker

Wat was er aan de hand? Peter van der Kuil van Installatie- en Loodgietersbedrijf J&P legt het uit: “Links en rechts van de betonnen neus staan de pijpjes waarop de rails steunen voor de glazenwasser. Maar de waterafvoer ging ook door die neus, om de paar meter zat een uitsparing. Dat was een recept voor lekkage op lekkage. Het vocht kroop uiteindelijk onder het hele dakpakket. Vocht kwam er op die manier ook bij de pijpjes van de rails, zodat bij temperatuurverschillen condens ontstond. Die pijpen fungeren bovendien als koudebrug.”

Dakdekkers- en installatiebedrijf J&P werkt uitsluitend in Amsterdam. Jeroen Brinkman en Peter van der Kuil richtten het bedrijf op in 2003 en begonnen met z’n tweeën. Nu werken er 40 mensen bij J&P. “Tegelijk met de prijsstijging vanhet vastgoed, stegen ook de kwaliteitseisen van de eigenaren. We merken ook dat hoofdaannemers het liefst zaken doen met één partij die zowel dak als installatie kan doen. Goeie ontwikkelingen”, zo ziet Peter van der Kuil. Maar elk voordeel heeft ook z’n nadeel. Wie in Amsterdam aan het werk wil als dakdekker, bouwer of installateur, moet ook rekening houden met een veeleisende gemeente, die heel forse bedragen rekent bij vergunningen.

Uitdaging voor iedere dakdekker

“Twee jaar geleden zijn de verdiepingen hieronder verbouwd. Maar de lekkages bleven natuurlijk bestaan. Toen had de eigenaar er genoeg van: het dak moest aangepakt worden. De neus wordt er meter voor meter afgeslepen, het wordt helemaal vlak, met een normale hemelwaterafvoer. Wat blijft, zijn de pijpen waar de rails weer op moet. Voor de aansluiting daarvan hebben we een speciale oplossing bedacht met een zelfklevende strook, die ook nog eens gelast wordt. Zo kan er nooit meer lekkage komen. Met PUR zorgen we ervoor dat de aansluiting van binnen ook vochtvrij blijft, zodat er geen condens ontstaat. Het gaat tenslotte om plekken waar je later nooit meer bij komt.” De aannemer begon met slopen, tegels weghalen, grind verwijderen, rails eraf. Daarna moest de railing up to date gebracht worden. Als valbeveiliging voldeed die niet meer aan de eisen. Daarom is die nu tijdelijk, met hout, hoger gemaakt. Straks komen er speciale verlengstukken op die 3D geprint zijn.

Het uitdagende werk van een dakdekker | smalle werkruimte | Soprema

De uitstekende buizen die het werk bemoeilijken | Soprema

Nóg een uitdaging: vloeibaar bitumen en regen

“Toen konden wij aan de slag”, legt Van der Kuil uit. “Tenminste, dat dachten we. We zouden met vloeibare bitumen gaan werken, maar zo simpel was dat niet. De eerste plek waar de ketel kon komen, was vlakbij de luchtinlaat van de luchtbehandeling. Dat gaf binnen in het gebouw natuurlijk meteen overlast. Na het verplaatsen van de ketel – er was nog één alternatieve plek voor de ketel – kregen we dagenlang te maken met regen en miezer. Dus moesten we een doorwerktent maken, maar daar bleef de damp weer onder hangen. Je wilt door, maar dat kon zo niet.”

Een werkoppervlakte van 1,5 M | Soprema

Fohnapparaat voor dakbedekking | Soprema

De oplossing: zelfklevende dakbedekking

“Dus hebben we de knoop doorgehakt. We werken nu met het zelfklevende Resitrix SKW, EPDM met SBS kleeflaag. Alles wat al gemaakt was moest er weer uit. Dat ging in goede harmonie met de aannemer en met de opdrachtgever. Dan merk je weer wat een lange, goede relatie waard is. Wat doen we nu anders? We bereiden ’s ochtends tussen 6.30 en 9.00 uur alles voor, want er moet wel geschroefd worden en dat geeft geluidsoverlast in de kantoren hieronder. Verder is het een kwestie van gewoon doorgaan, met dit ‘krummelwerk’ op 7 hoog.”

Meer informatie over zefklevende dakbedekking vind je hier.

 

Cursus resitrix en resistit of kennis bijspijkeren?

Resitrix en Resistit EPDM-materialen vergen een geheel eigen aanpak. Er is veel veranderd door de jaren heen, qua techniek, materiaal en behoefte van uw klant, de markt en overheid. Om u op de hoogte te houden geven wij u en/of uw team graag een opfriscursus. Bekijk ons aanbod en meld u direct aan.