Aan het station van Oostende sta je goed geparkeerd

Reizigers genieten van een veilige en functionele parkeertoren

Het nieuwe parkeergebouw Station-Zee aan het station van Oostende maakt deel uit van een volledig stationsproject en wil het treinreizigers en bezoekers makkelijker maken om van en naar de kust te komen. LauCO, specialist in kunstharsgebonden vloeren en bekledingen, wist het drie verdiepingen tellende parkeergebouw duurzaam, efficiënt en waterdicht af te werken met behulp van SOPREMA’s ALSAN PMMA-WP Deco Protect-systeem.

 

Nieuwe look voor het station van Ooostende

In 2012 startte een grondig renovatie- en restauratieproject aan het station van Oostende. Het doel: van dit toonaangevende kuststation een centraal verkeersknooppunt maken. Omdat er behoefte  was  aan extra parkeerruimte voorzag het project een nieuwe parkeertoren. Deze parkeervoorziening biedt plaats aan bijna 700 auto’s en zorgt met ruime liften ook voor een betere toegankelijkheid naar de perrons.

Dat een dergelijk project een systeem met hoge prestaties, is logisch. Het parkeerdek is dagelijks onderhevig aan ontelbare manoeuvres. Hij moet dus duurzaam, slijt- en kleurvast zijn, brandveilig (BRoofT1) en bestand tegen chemicaliën zoals olie, diezel, benzine, zouten... Bij de aanbesteding viel de keuze van aannemer BESIX Infra op LauCO, een specialist in kunstharsvloeren en waterdichting uit Evergem. Met SOPREMA-producten konden zij een goed antwoord bieden op deze specifieke eisen.

 
Project ID-card
  • Product
  • Uitvoerder
  • ALSAN PMMA-WP Deco
  • LauCO

 

Flexibiliteit, sneller werken en hoger rendement

“Uit architecturale en functionele overwegingen viel de keuze op een lichtgewicht constructie. In plaats van betonelementen, bestaat dit project uit een staalplaatconstructie met dunne afwerklaag. Voor de waterdichting en slijtlaag was een lichte opbouw dus noodzakelijk”, legt Kurt Laureyns, eigenaar van LauCO uit. “Het maritieme milieu vormde een bijkomende uitdaging, vocht en zout kunnen namelijk de structurele integriteit van dergelijke staalconstructie in gevaar brengen. Een optimale bescherming moet dus gegarandeerd worden.

LauCO koos voor het ALSAN PMMA-WP Deco Protect-systeem en kon al snel na de betonneringsfase starten. “We brachten eerst een bekleding aan op het beton. De ondergrond was vooraf gekogelstraald om het een zekere ruwheid te geven en zo een maximale verlijming mogelijk te maken. Daarop kwam een ALSAN 170 primer en een volledig gevliesde waterdichting, bestaande uit twee lagen ALSAN 770 vloeibare waterdichting met daar tussen een geperforeerd polyester ALSAN-vlies. Als afwerking kozen we voor de ALSAN 870-RS-slijtlaag, ingestrooid met kwartszand, en een ALSAN 970 F toplaag in twee RAL-kleuren om een duidelijk onderscheid te maken tussen parkeervlakken en rijstroken. De totale dikte van dit alles: amper 5 mm.”

 

Met een totale oppervlakte van meer dan 15.000 m², is  de uitvoering van een zo’n grootschalig  project onderhevig aan alle weersomstandigheden. “Regende het vijf dagen achter elkaar, dan konden we dankzij het ALSAN-systeem de eerstvolgende droge dag toch al een volgende laag aanbrengen. De snelle uitharding en de werkbaarheid in een omgeving met een hogere luchtvochtigheid zijn de grote voordelen van dit PMMA-product. Zo verwerkten we in korte tijd 150 ton materiaal. Het verliep vlot, ook omdat we met onze eigen straal-, zitschuur- en veegmachines steeds ons eigen materiaal voorhanden hadden”, gaat Kurt verder.

 

Veilig, functioneel en tijdsbestendig

Het ALSAN-systeem heeft tal van troeven die het mogelijk maakten om de werkzaamheden correct en met een hoog rendement uit te voeren. “ALSAN PMMA-WP Deco Protect is een heel compleet systeem. Je kunt er verschillende stappen snel na elkaar mee uitvoeren, het heeft een heel goede tussenlaaghechting en het legt je vrijwel geen beperkingen in tijd op. Een bijkomend voordeel: het laat zich makkelijk herstellen. Plots vertoonde de bekleding kleine bultjes omdat aan de onderzijde in de platen was geboord. Herstellen was peanuts. Ook toen de randafsluiting voor problemen zorgde toen bleek dat de blikplaten 4 tot 5 cm hoger zaten dan het beton, konden we dit snel oplossen. De SOPREMA-producten maken randaansluitingen met metaal mogelijk. Ook schuine kanten en goten konden we netjes uitvoeren.”

 

Inmiddels is het nieuwe parkeergebouw al enige tijd in gebruik en genieten reizigers dagelijks van het comfort van een veilige en functionele parkeervoorziening. Ook in de winter blijft de bovenste verdieping veilig berijdbaar. “En nog mooi en duurzaam ook, want de ALSAN 970 F-laag is zeer lichtecht. Ze zal dus niet snel verkleuren na verloop van tijd. Een mooi voorbeeld van hoe SOPREMA-producten de eigenschap hebben om het functionele en het esthetische te verzoenen”, besluit Kurt Laureyns.

 

“Gezien SOPREMA niet alleen systemen in een logische, correcte opbouw aanbiedt, maar die ook nog eens in grootverpakkingen levert , kunnen wij voor dit soort projecten sneller én met een hoog dagrendement werken.”

Kurt Laureyns, eigenaar LauCO