Veelzijdig en innovatief in de bouwwereld

Veelzijdig en innovatief in de bouwwereld

 

In Nederland is SOPREMA vooral bekend als producent en toeleverancier van bitumineuze en synthetische waterdichting. Wereldwijd is het bedrijf al jaren ook een grote speler op het gebied van isolatie-oplossingen.

Het hoofdkantoor van SOPREMA in Nederland bevindt zich aan de Geeuwkade in het Friese IJlst. Voorheen was dat de locatie van Troelstra & de Vries, een familiebedrijf dat generaties lang marktleider was op het gebied van bitumineuze dakbedekkingen. Tien jaar geleden werd het Friese familiebedrijf ingelijfd door de SOPREMA groep. “We hebben onze eigen sterke merknaam slechts langzaamaan losgelaten”, zegt commercieel directeur Pieter Roos.

Mammoet

Het bedrijf is buiten Nederland al heel lang een sterk merk, met wereldwijd vestigingen in negentig landen. SOPREMA is een nogal abstracte naam (afkorting van Societé de Produits et Revêtements d’Etanchéité Mammouth), maar het logo van het bedrijf is dat zeker niet: een vrolijke mammoet met enorme slagtanden. Die mammoet verwijst naar de start van dit wereldbedrijf, in 1908 in Straatsburg. ‘Mammouth’ is de naam die oprichter Charles Gheisen gaf aan het product dat hij destijds op de markt bracht: een waterdicht membraan van in warme bitumen gedoopt juteweefsel. Simpel en geniaal en een oersterk, perfect afdekkingsmateriaal. Wat ooit begon bij één Franse ambachtsman is nu een bedrijf met ruim 7000 medewerkers en vestigingen op vijf continenten. Het waterdichte juteweefsel is geperfectioneerd en uitgebreid naar een breed assortiment aan producten voor waterdichting en isolatie. Van dakbedekkingen tot duurzame isolatie, van zwembadvloeren tot blikvanger waarvan het nieuwe koperkleurige dak van het Kurhaus in Scheveningen een goed voorbeeld is. Maar die mammoet, die koestert het bedrijf. De achterkleinzoon van oprichter Gheisen kocht onlangs een 15.000 jaar oud skelet van een wolmammoet op een veiling en haalde daar alle kranten mee. Het beestje (3,5 meter hoog) krijgt een prominente plek in de ontvangsthal van het hoofdkantoor in het Franse Straatsburg.

Totaaloplossingen

De overgang van Troelstra & de Vries naar SOPREMA betekent dat de Nederlandse tak van het bedrijf sindsdien hard groeit, legt Roos uit. Met meer personeel in de binnen- en buitendienst, ook vanwege het veel uitgebreidere pakket aan producten dat het bedrijf in huis heeft. “We kunnen onze klanten nu echt totaaloplossingen bieden. Naast bitumineuze ook kunststof dakbedekking en een breed scala aan isolatie-oplossingen en vloeibare harsproducten.” Het personeel krijgt door de omvang en het internationale karakter van het bedrijf nu meer kansen om door te groeien. Er is een uitgebreid opleidings- en trainingscentrum in België. Roos: “Onze mensen zijn specialisten bij het verwerken van en adviseren over onze producten.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol, zo ook in de bedrijfsvoering. “We zijn bijvoorbeeld al een heel eind op weg met het proces om oude bitumen dakbedekking circulair te maken zodat we ze uiteindelijk weer als grondstof voor nieuwe dakbanen in kunnen zetten. Ook kunnen we opdrachtgevers op verzoek voorzien van een terugnamecertificaat van de dakbedekking die ze nu op hun daken toepassen.”

Isolatie

Op het gebied van isolatie was SOPREMA in Nederland nog niet zo’n bekende naam in de bouwwereld, weet technisch adviseur Walter van Velzen. Dit in tegenstelling tot andere landen, waar het bedrijf een bekende naam is en een groot deel van de markt in handen heeft. Vanuit een achttal productielocaties, onder de naam Efyos, produceert het in Europa isolatiematerialen zoals PIR, PUR, XPS en EPS. Het voordeel dat voor al hun producten geldt, is natuurlijk ook op alle isolatieproducten van toepassing, zegt Van Velzen: “We staan bekend om onze korte lijnen. Wij zoeken rechtstreeks contact met de aannemer. De bouwmaterialenhandel zit er bij ons niet tussen. Dat betekent dat we snel zijn met prijsopgaves en levering. En dat je altijd met specialisten te maken hebt: wij kennen onze producten. En ja, die aanpak scheelt uiteindelijk natuurlijk ook in de portemonnee”.

Houtvezelisolatie

Van Velzen voorziet dat Pavatex, een houtvezelproduct in de groep van isolatiematerialen, heel interessant is voor de Nederlandse markt. “Pavatex is een nieuwe vorm van houtvezelisolatie, die zowel in paneelvorm als in flexibele platen beschikbaar is. Houtvezelisolatie matcht goed met de opgave van de bouwkolom om zo circulair mogelijk te bouwen. Het product wordt geproduceerd in de directe omgeving van de bossen die de grondstoffen leveren en waar ook de houtfabrieken staan. Geen onnodig en vervuilend vrachtverkeer.” Bij de productie van Pavatex wordt ook geen gebruik gemaakt van chemische toevoegingen, maar van natuurlijke harsen. Van Velzen:

“Het is volledig cradle to cradle: na sloop kan dit product opnieuw als houtvezelisolatie worden hergebruikt.” In bosrijke landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is houtvezelisolatie al decennialang populair. Takken, bast en zaagafval waar de houtindustrie niets meer mee kan, vormen de grondstof voor een duurzaam isolatieproduct. Op beperkte schaal werken architecten in Nederland al wel met houtvezelisolatie, “maar we zien dat de belangstelling voor deze vorm van isolatie hard groeit. Het is een prettige vorm van isoleren en draagt bij aan een aangenaam binnenklimaat: houtvezelisolatie houdt de kou buiten in de winter en de hitte in de zomer. Vandaar dat SOPREMA dit product nu ook in Nederland onder de aandacht brengt. Het is een ideaal, natuurlijk en verantwoord materiaal voor wie duurzaam wil bouwen”, aldus Van Velzen.